Zojuist is Efteling documentaire over componist Ruud Bos in première gegaan op ons Youtube-kanaal. In deze documentaire kom je alles te weten over het werk dat Bos gemaakt heeft voor de Efteling. Hij maakte voor veel kenmerkende Efteling-attracties van de jaren ’80 en ’90 muziek. Daarnaast werkte hij samen met Lex Lemmens en wijlen Ton van de Ven (oud creatief directeur).
In de documentaire gaan we dieper in op het creatieproces van zijn muziek. Je hoort diverse demo’s van Fata Morgana, Droomvlucht maar ook Vogel Rok. Zelfs een stukje van de nooit uitgebrachte parkdemo kun je in deze documentaire horen.
Ook is er een bijzonder weerzien tussen Ton van de Ven, Lex Lemmens en Ruud Bos, vlak voor het overlijden van Van de Ven. Vorige maand was de fysieke première in Chapel Studio’s, waarbij Ruud Bos aanwezig was.
Kleine Boodschap
Daarnaast kan je op de website van Kleine Boodschap ook een interview beluisteren met de makers van de documentaire: Sander Roeling en Marwin van de Hoeve. In de podcast hoor je alle ins en outs over het maken van dit soort documentaires en waarom het meer dan drie jaar geduurd heeft om deze documentaire te maken.
Prachtige documentaire! Ik moet zeggen dat de transities en de opmaak bij de documentaire van Lex mooier waren, maar het einde van deze toch wel ontroerend is. :’)
Erg leuk om alle zaken van Ruud te horen en ook het punt van in een achtbaan stappen voor Vogel Rok nu eens vanuit Ruuds ogen wordt verteld.
Ik was erg verrast door het omgekeerde vrouwenkoor bij Villa Volta. Ik heb mijn vinger nooit op dit stukje kunnen leggen, want het klonk realistisch, maar met iets dat niet klopte. Ik nam toen altijd aan dat het koor een computerkoor was met bijna levensechte geluiden voor die tijd. Blijkt nu dus niet te kloppen, of misschien wel deels. Erg ironisch ook dat ik een omgekeerde versie op YouTube heb geluisterd. Toen vond ik de omgekeerde melodie enorm interessant en eigenlijk bijna geschikt voor een echte film door de Efteling (op z’n Disney), maar had ik nooit verwacht dat het vrouwenkoor gedeelte in die versie de echte was. 😀
Mijn respect naar de makers en alle betrokkenen voor deze documentaire over Ruud Bos (en uiteraard naar deze Maestro zelf). En een cliché vraag voor de makers: wie kunnen we de volgende keer verwachten? 🙂
Dank je wel voor je uitgebreide reactie! Ja leuk om te horen he wat betreft dat vrouwenkoor. Ik wist het zelf ook niet, hoe dat gedaan was. Ja we hadden graag Hein Boele gevraagd voor de voice over, maar vanwege tijdsgebrek kon dat niet. Volgende wordt Paul Beck!